O czym pamiętać zwalniając pracownika?

Zwalnianie pracownika to wbrew pozorom dość trudne zadanie dla pracodawcy. Od takiej rozmowy zależeć może nie tylko to jak szybko znajdzie on nowe miejsce pracy, ale również jego opinia na temat firmy, jaką będzie przekazywał dalej. Dlatego też, zawsze należy się dobrze przygotować do takiego spotkania. Choć przeprowadzenie rozmowy ze zwalnianym pracownikiem nie jest łatwe, każdy menadżer musi zostać odpowiednio do tego przeszkolony. Niestety, w naszym kraju wciąż nie zwraca się należytej uwagi na to, że forma zwolnienia ma ogromny wpływ na samego pracownika, ale w konsekwencji również na samą firmą, o której taka osoba będzie się później wypowiadać.

Jeśli komunikat o zwolnieniu zostanie przekazany we właściwy sposób, poczucie własnej wartości u takiego pracownika nie zostanie mocno nadszarpnięte, dzięki czemu łatwiej będzie mu pogodzić się z taką decyzją i szybciej zacznie poszukiwać nowego zatrudnienia. Dobrze przeprowadzona rozmowa, może także nieść za sobą ważne dla takiej osoby informacje, dotyczące jej sposobu pracy czy posiadanych umiejętności. Bez pośpiechu i z ostrożnością Najważniejsze o czym należy pamiętać to dokładne przygotowanie się do rozmowy ze zwalnianym pracownikiem.

Powody takiej decyzji muszą być przede wszystkim obiektywne, odpowiednio udokumentowane oraz uzasadnione. Na spotkanie trzeba poświęcić większą ilość czasu, tak aby nie spieszyć się z wszystkimi informacjami, które mamy do przekazania. Musimy być przy tym jak najbardziej delikatni oraz wykazać stosowną empatię dla zwalnianej osoby. Warto również stworzyć swego rodzaju ocenę pracy, która pomoże takiemu pracownikowi w dalszym rozwoju. Jasno zatem przekazujemy mu informacje dotyczące tego jakie według nas są jego mocne strony, które pomogą mu w znalezieniu innej pracy, a nad czym zdecydowanie powinien jeszcze popracować. Oczywiście, musimy także wyraźnie zaznaczyć, że decyzja dotycząca zwolnienia jest ostateczna i nic nie może jej w związku z tym zmienić.

Pamiętajmy, aby oprócz treści takiej rozmowy zwrócić również uwagę na to jakich słów używamy, jak je intonujemy oraz w jaki sposób zostają one przekazane pracownikowi. Kolejną, bardzo istotną sprawą, w przypadku gdy zwolnienie nie jest z winy pracownika, to podkreślanie tego faktu – nawet kilkukrotnie. Sytuacje, gdy konieczna jest redukcja etatów, zwalniany pracownik musi zostać zapewniony, że decyzja o pożegnaniu nie wynika z jego pracy. Należy podkreślić, że pracodawca jest zadowolony ze sposobu wykonywania obowiązków przez pracownika oraz osiąganych wyników. Pamiętajmy, że w takim momencie, pracownik staje się rozkojarzony, dlatego powtórzenie takiego komunikatu nawet kilka razy jest jak najbardziej wskazane.

Dzięki temu bowiem, informacja ta nie zagubi się w potoku słów i myśli, które przetaczają się przez jego głowę w tak trudnym momencie. W przypadku, gdy zwolnionych zostaje więcej osób, również należy o tym wspomnieć. Wsparcie zwalnianego pracownika Na szczęście, coraz więcej firm w naszym kraju stara się wspierać pracowników, którzy zostają zwolnieni nie z ich winy. Chodzi tutaj o wszelkiego typu działania wewnątrz firmy, które pomagają takiemu pracownikowi odnaleźć się na rynku pracy i tym samym szybciej znaleźć nowe zatrudnienie.

Jednym z przykładów takiego działania jest korzystanie z programów outplacementowych organizowanych przez agencje zatrudnienia. W ramach tego typu programów, zwalniani pracownicy mogą uczestniczyć w warsztatach umiejętnego poruszania się po rynku pracy, ale także otrzymują pomoc we właściwym skonstruowaniu swojego CV czy listu motywacyjnego. Oprócz tego, organizowane są też zajęcia podczas których pracownicy dowiadują się jak zachować się w czasie rozmowy o pracę, a także mogą porozmawiać z konsultantem kariery.

Zobacz również
Komentarze (0)
Zostaw komentarz