Jakie działania podjąć po zakupie samochodu używanego?

Na polskim rynku motoryzacyjnym dominują pojazdy używane. Co więcej, od niedawna spada liczba kupowanych przez nas samochodów i to zarówno tych nowych, jak i tych, które miały już właściciela, co może świadczyć o nasyceniu się rynku. Wiele wskazuje też na to, że samochody starczają nam na dłużej, choć osiągnięcie tego celu jest uzależnione w dużym stopniu od ich właściwej eksploatacji.

Gdy kupujemy samochód używany, bardzo często decyzja taka okazuje się nie końcem wydatków, a jedynie wstępem do nich. Nie oznacza to, oczywiście, że wizyta u dilera jest jedyną, która ma sens, należy jednak mieć świadomość tego, że pewne koszty są nieuniknione. Najczęściej są one związane z zakupem części samochodowych. Części samochodowe dość często są dzielone na dwie grupy. Pierwsza obejmuje te, które niemal na pewno trzeba będzie wymienić, reprezentantami drugiej są zaś te, które mogą nam jeszcze służyć przez lata. W

kontekście pierwszej na ogół mówi się o: filtrze oleju, pasku rozrządu razem z napinaczami i pompą wody, świecach zapłonowych i żarowych, filtrach powietrza i paliwa, a także o płynie w układzie chłodzenia. Elementy te trzeba wymieniać bez względu na to, co na ich temat mówi poprzedni właściciel samochodu. Bardzo poważnie należy też potraktować pierwszy przegląd auta używanego, usterka części, które były zbyt długo eksploatowane naraża nas bowiem na znacznie większe koszty. Co więcej, mówimy o częściach, których stan zwyczajnie nie jest możliwy do zweryfikowania podczas oględzin. O drugiej grupie mówi się w kontekście tych części, których stan jest możliwy do zdiagnozowania w trakcie badania technicznego samochodu.

Tu warto wspomnieć przede wszystkim o: układzie hamulcowym, zawieszeniu, klimatyzacji, pasku alternatora razem z napinaczem oraz o amortyzatorach. Warto też pamiętać, że zakup części z wymienionej tu grupy wiąże się z wyższymi kosztami. Z najwyższymi kosztami należy się liczyć w momencie, w którym pojawia się konieczność eliminowania tych usterek, które dotyczą silników wysokoprężnych zwłaszcza, jeśli mamy do czynienia z technologią common rail. Dość droga jest też wymiana turbosprężarki, nie ma przy tym znaczenia, czy sam pojazd jest zaopatrzony w silnik wysokoprężny, czy też benzynowy. Co gorsza, usterka tej części nie jest możliwa do zdiagnozowania na etapie pobieżnych oględzin. Zwlekanie z naprawą w nadziei, że usterka nie okaże się poważna również może mieć poważne konsekwencje o charakterze finansowym. Niebezpieczna jest zarówno eksploatacja pojazdu, który posiada niesprawne amortyzatory, jak i tego, który posiada układ kierowniczy z luzami.

Oszczędności nie są też dopuszczalne w momencie, w którym szwankuje pasek rozrządu i napinacz.. Jeśli będziemy zwlekać z wymianą, w pewnym momencie może dojść do zniszczenia silnika, wałka rozrządu, tłoków oraz zaworów. Dziś trudno niestety wskazać samochody używane, które zasługiwałyby na miano niezniszczalnych. Systematycznie rośnie ilość elektroniki pokładowej, a tym samym rośnie również zawodność pojazdów. Niezależne badania polecają kupowanie Toyoty, a polscy nabywcy skłaniają się ku Volkswagenom.

Nieco inaczej sytuacja przedstawia się wówczas, gdy zależy nam na modelu, który posiada najtańsze części zamienne, Tu najczęściej wskazuje się na Opla Astrę II i III generacji, Volkswagena Golfa do IV generacji, starsze modele Forda Mondeo, Forda Focusa I i II generacji oraz samochody francuskie, choć te mogą być nieco droższe niż wymienione powyżej. Mitem jest też obawa przed pojazdami z Korei i Japonii. Najdroższe części mają pojazdy z klasy premium.

Zobacz również