Witamina C dla całej rodziny

Czy wiesz, jak stosować witaminę C, aby cała rodzina w pełni czerpała z niej jak najwięcej korzyści? Jak ją dawkować, jak często i w jakiej postaci? Które owoce i warzywa mają jej w sobie najwięcej? Dowiedz się więcej w naszym artykule.

Witamina C – jak często ją spożywać?

Jeśli spożywamy witaminę C w tabletkach i różnych suplementach diety, to na opakowaniu lub w ulotce zawsze mamy podaną informację, ile tabletek/kapsułek/ml należy przyjmować na dobę. Jednak zalecenia z ulotki nie zawsze odnajdują swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości, ponieważ dawki witaminy C powinny być uzależnione od naszego stanu zdrowotnego. W czasie choroby powinniśmy spożywać ją w większych ilościach, żeby skrócić czas infekcji. W jakich sytuacjach witamina C może okazać się szczególnie pożądana?

 

vitac.pl

 

Witamina C – w jakich produktach?

Człowiek nie potrafi sam wytwarzać witaminy C, dlatego musi dostarczać ją sobie w pożywieniu. Powinien spożywać takie produkty zbożowe, nabiał: mleko, jaja; warzywa i owoce. Ilość witaminy C w danym owocu lub warzywie jest zależna od tego, z jakim gatunkiem mamy do czynienia, z jakiej strefy klimatycznej on pochodzi, a także jak jest dojrzały i w jakich warunkach go przechowujemy.

W jakich produktach znajdziemy najwięcej witaminy C? Z owoców bogatych w witaminę C możemy wymienić przede wszystkim czarną porzeczkę i cytrusy (co ciekawe, cytryna posiada trzykrotnie mniej witaminy C niż czarna porzeczka.). Warto jednak zaznaczyć, że cytrusy u niektórych mogą wywoływać reakcje alergiczne. Witaminę C w większych ilościach należy spożywać, zwłaszcza w okresie ciąży.

Kolejnym owocem bogatym w witaminę C jest jabłko, jednak też zawiera ono kilkakrotnie mniejszą dawkę witaminy C niż czarna porzeczka. Warto też wspomnieć o dzikiej róży oraz Aceroli (tzw. wiśni z Barbados), która jest prawdopodobnie najbogatszym źródłem witaminy C. Warzywa, które zawierają tę witaminę to, m.in.: pomidory, kapusta, papryka (wystarczy niewielka ilość zielonej papryki, aby pokryć dziennie zapotrzebowanie na kwas askorbinowy).

Witamina C w ekstremalnych przypadkach

Witamina C jest może się okazać szczególnie pomocna, gdy nadużyjemy alkoholu, ponieważ w dużym stopniu niweluje niekorzystny wpływ alkoholu na nasz organizm. Wspomaga ona proces metabolizowania alkoholu przez wątrobę. Jeśli przedobrzyliśmy z trunkami wyskokowymi, warto wtedy spożywać produkty bogate w kwas askorbinowy. Gdy pijemy alkohol, w naszym organizmie wytwarzana jest duża ilość wolnych rodników, a kwas ten szybko się ich pozbywa.

Zobacz również